Styrets hjørne, juli
Av: Admin | Publisert: 14. juli 2023 | Siste nyheter | Arkiv
Styrets informasjon til medlemmene i Larvik Golfklubb, juli 2023.
Kjære medlemmer,
Vi håper alle har hatt mulighet til å spille mye golf på banen vår den siste måneden. Siden sist har vi arrangert Srixon Tour/junior NM, med deltagelse fra hele landet. Tilbakemeldingene fra både deltagere, foresatte og golfforbundet var veldig positive. Så stor takk til greenkeeperne, frivillige og alle ansatte som gjorde en formidabel jobb. En spesiell takk til Stein Jodal som var turneringsansvarlig og gjennomførte turneringen veldig profesjonelt.
Status bane & drift
De fleste banene på Østlandet sliter med ettervirkninger fra vinteren, så jeg tror vi alle kan være enige om at vår bane har vært utrolig bra, selv om vi har hatt store utfordringer, på grunn av lite regn. Heldigvis så har vi vann fra Hallevannet, i samarbeid med bøndene i området, men det koster å vanne. Skal vi holde banen på det nivået vi nå har, så er dette en kostnad vi må ta. Ragnhild styrer dette, slik at vi får maksimalt ut av hver kubikkmeter vann vi benytter.
Ser man på fremtidsutsikten skal vi jo forvente mindre regn og mer tørke, såkalt ekstremvær, da er det viktig at vi som klubb forbereder oss på best mulig måte for et slikt senario, dersom det inntreffer. Det vil kreve mer vanning, økte kostnader, og det vil også sette krav til vårt vanningssystem. Vi trenger over tid å investere i smartere vanning, noe vi vil komme tilbake til i forbindelse med strategiplanen for banen.
For at vi skal ha en bane som vi ønsker skal være blant de 3 beste i Norge er det viktig at dere hjelper oss og da gjelder følgende enkle regler:
- Ikke kaste søppel, snusposer og sigarettsneiper på banen.
- Rake etter dere i bunkere. Ikke noe er så irriterende som å lande i fotavtrykk.
- Legge tilbake oppslått torv på fairways.
- Reparerer nedslagsmerker på greenene.
Dersom vi alle følger disse enkle regler, opprettholder vi banekvaliteten, uten mer arbeid og irritasjon.
Som sikkert de fleste har fått med seg har vi skiftet skilt på parkeringen nærmest klubbhuset til «Reservert parkering». Dette er plasser som er betalt for av våre samarbeidspartnere og de av dere som har Eagle-pakker. Så vi håper at alle som ikke faller under disse kategoriene respekterer dette og parkerer på den vanlige parkeringen, noe alle i styret gjør.
Våre seks nye golfbiler ble levert som avtalt, og jeg er sikker på at dere alle har observert dem både på parkeringen og ute på banen. Dette er et tilbud som har blitt tatt godt imot av både medlemmer og gjestespillere. De nye golfbilene er leasing-finansiert. Hver golfbil koster ca. kr 93 000,- og for å dekke leasingkostnaden må vi å leie dem ut ca. 90 ganger hver i løpet av sesongen. Da er det hvert å merke seg at disse bilene kan gå to runder uten oppladning.
Vi har også investert i en ny maskin for å lufte greener. Vi har inngått en leasingavtale over 7 år, noe som tilsvarer leasingkostnader på ca. kr 100 000 i året. Frem til nå har vi leid en tilsvarende maskin til mer eller mindre samme kostnaden, men kun hatt den tilgjengelig tre dager hver måned, noe som ga Ragnhild veldig liten fleksibilitet og ekstra kostnader i form av overtid. Nå har hun maskinen tilgjengelig når det passer inn med annet vedlikehold, og vi kan muligens også leie den ut slik at vi tjener penger på den.
Status fra komiteene
Banekomiteen hadde befaring av back 9 21. juni, og i den forbindelse ble det satt søkelys på vanning av greener og områdene rundt greenene. Ved å etablere to spredere på samme uttak, en som vanner green og en som vanner området utenfor green, vil vi få en mer effektiv vanning og også spare mye vann. Dette er kostbart, da hver spreder koster ca. 5 000 og hver green trenger minst 6 spredere, dvs. en investering på minst kr 550 000. Bunkere på hele banen er også et av prioriterings områdene.
Når banekomiteen har gjennomført befaring på front 9, vi det bli etablert en 5-års strategiplan for fremtidig vedlikehold og oppgradering av banen. Når dokumentet er ferdig behandlet i komiteen vil dette bli delt med medlemmene, slik at dere alle kan komme med synspunkter og forslag til eventuelle endringer dere mener vil forbedre banen. Vi ønsker at alle skal ha et eierskap til anlegget vårt.
Som vi nevnte i forrige ‘Styrets Hjørne’ ønsker vi å ha en tettere dialog med de forskjellige komiteene og vi har nå hatt et veldig positivt møte med Seniorkomiteen. Hensikten med møtet var å se på hvordan vi bedre kan tilrettelegge og øke deltagelsen på seniordagene. Det vil komme egen informasjon om hva vi har blitt enig om.
Våre juniorer er ute stort sett hver eneste helg og spiller konkurranser med veldig gode resultater, så vi oppfordrer alle til å sjekke juniorenes Facebook-side og like de innlegg som legges ut. Det betyr mye for alle.
Dugnadsgruppen
Vi har siden 8. mai hatt dugnader hver mandag, og vi har nå mer eller mindre en fast gruppe på 6 til 8 personer som møtes, men vi ønsker at flere deltar, da det er uendelig mange oppgaver vi kan utføre sammen. De første dugnaden ble benyttet til å oppgradere område rundt parkeringen, maling av endevegg klubbhus, samt rydding av området rundt klubbhuset. De siste ukene har vi vært på banen, hvor vi fyller divots på både utslagssteder og fairways. Dette er tidkrevende og skal på ingen måte være en erstatning for å ikke legge tilbake oppslått torv. Vi må oppfordre alle til å legge tilbake oppslått torv, slik at vi holder banen i best mulig stand. Men husk oppslått torv må tråkkes hardt ned slik at den festes til jord og vil gro. De fleste legger bare torven tilbake uten å tråkke på den, da har det ingen funksjon.
Når vi i dugnadsgjengen jobber med dette, legger vi også merke til at alt for mange kaster snusposer på banen. Dette er ikke akseptabelt og er til stor irritasjon for de fleste. Så vi ber innstendig om at de av dere som snuser, kaster snusposer i søppelbøtter eller i snusboksen. Vi regner med at de fleste ikke kaster snusposer på sin egen plen, så vi håper at dere vil respektere dette. Det skulle ikke være nødvendig med skilt om dette, men slik situasjonen er vil vi måtte sette opp skilt for å påminne de av dere som snuser at vi ikke ønsker snusposene på banen.
Økonomi & administrasjon
Vi har merket oss at det verserer en del kommentarer og spørsmål knyttet til Stavernsfestivalen og de begrensningen som berører klubben vår. Alle forhold som gjelder Stavernsfestivalen er regulert i leiekontrakten vi har med Fritzøe Gård. Vi har forpliktet oss til å stille driving range og korthullsbanen til disposisjon ca. 10 dager før festivalen for rigging og ca. 8 dager etter festivalen for nedrigging. Seasidebanen holdes stengt under festivalen da gjester som bor på camp-området benytter traseen langs hullene 14, 15, 16 og 10 til å komme til festivalområdet. Stengingen av områder som vi normalt disponeres har blitt kompensert for i den leiekostnaden vi per i dag betaler. Under de dager banen har vært stengt har greenkeeper-teamet hatt mulighet til å vertikalskjære greener, noe som er vanskelig å få til ellers, da det er stort trykk på banen. Dette kombinert med mye regn den siste tiden har ført til at banen fremstår bedre nå enn før festivalen.
Vi har startet arbeidet med å etablere en ny hjemmeside, hvor vi i fremtiden ønsker å bruke mer video og visuell fremstilling av nyheter. Vårt mål er å dronefilme alle hullene på banen og legge det inn på hjemmesiden. For å ta steget inn i den digitale verden, ønsker vi å komme i kontakt med personer som kan tenke seg å hjelpe klubben og skulle det formodentlig være noen droneførere, med godkjennelser, så ta også kontakt.
Medlemsaktiviteter
Vi minner om at vår nye klubbturnering «Saturday team fever» som går av stabelen lørdag 29. juli er åpen for påmelding. Håper på stor oppslutning fra dere – detaljer om denne turneringen finner dere i GolfBox.
I år blir det sesongavslutningsfest! Hold av datoen – lørdag 30. september. Mer informasjon kommer.
Skal vi skape klubben i vårt hjerte, Your home away from home, er vi avhengig av tilbakemelding fra dere medlemmer og også at dere forhåpentligvis ønsker å engasjere dere i klubb arbeid. Vi er en idrettsklubb og vi ønsker å skape et miljø hvor alle trives og blir tatt vare på. Så ta kontakt dersom du ønsker å bidra.
Linjene til styret og meg er alltid åpne, og vi ønsker tilbakemeldinger. Vi har allerede fått noen, men ønsker flere.
Ha en riktig god golfsommer!
På vegne av styret
Geir Abel Ringdal
styreleder